Eettisesti kestäviä ratkaisuja sote-alalla
fi

YKE – Yhteiskehittävä etiikka

Yhdessä tekemistä ja syventymistä työn eettisiin kysymyksiin

Yhteiskehittävä etiikka eli rennosti YKE, on innovatiivinen, ketterä, luova ja itseohjautuvuuteen perustuva tapa opiskella työn etiikkaa, jota ohjaa heutagoginen oppimiskäsitys. 

YKE:n heutagoginen oppimiskäsitys ja filosofia lähtee ajatuksesta, että ihmiset ovat lähtökohtaisesti kiinnostuneita uuden oppimisesta ja kiinnittävät huomionsa uusiin ilmiöihin tai asioihin sekä haluavat perehtyä syvällisemmin niihin. He jakavat näkemyksiään ja kokemuksiaan, etsivät aktiivisesti lisätietoa aiheesta, muokkaavat ymmärrystään ja suhtautumista siihen sekä näin luovat uutta tietoa ja uusia käytännön soveltamisen tapoja. He yhdistävät kaiken myös aikaisempiin kokemuksiinsa ja elämänhistoriaansa muodostaen näin uniikkeja näkökulmia ilmiöstä ja aiheesta. Oppiminen on jatkuvaa ja tapahtuu itseohjautuvasti, sykähdyksittäin ja luovasti. Ihmiset itse asettavat tavoitteensa ja valitsevat menetelmänsä sekä hyödyntävät jokaisen erilaisia vahvuuksia eettisen kysymyksen tai ongelman ratkaisemiseksi. Siksi myös oppimisen menetelmät ovat hyvin uniikkeja, usein tilanteisiin kehitettyjä ja jopa spontaanisti syntyneitä. Luovuus, innostuneisuus, yhteistoimijuus, moraalinen rohkeus ja toisten kannustaminen kuvaavat heutagogista oppimiskehystä.

Oppimiskäsitykseen liittyy vahvasti myös arvotietoinen toiminta. Ammattilaiset haluavat ratkaista työssään eteen tulevia kysymyksiä, haasteita ja ongelmia moraalisesti oikein. He tietävät, että silloin työ tuottaa parhaimman mielihyvän heille itselleen ja sellaisesta hyötyy erityisesti asiakas/potilas sekä koko työyhteisö ja organisaatio. Tavoitteet saavutetaan eettisesti kestävällä tavalla, jolloin se on myös vaikuttavaa sekä vahvistaa organisaation menestymistä ja jatkuvuutta.

Yhteiskehittävän etiikan periaatteet

Yhteiskehittävän etiikan tavoitteena on vahvistaa eettistä osaamista yksilön, tiimin ja organisaation tasolla. Koulutus tukee työntekijöiden ja työyhteisön

ð  ammatillisen kohtaamisen taitoa – empaattisesti ja rajat tunnistaen

ð  eettistä päätöksentekoa – tietoisesti ja perustellen

ð  arvostavaa vuorovaikutusta – kollegoiden ja asiakkaiden kesken

ð  johtamisen eettisyyttä – suunnan näyttämistä myös arvoissa

ð  hyvinvointia ja jaksamista – eettisen kuormituksen tunnistamista ja purkamista

 

Miten Yhteiskehittävä etiikka näkyy täydennyskoulutusten sisällöissä?

Yhteiskehittävä etiikka on sisällytetty jokaisen tutun tai uuden täydennyskoulutuksen sisältöön site, että jokaiseen koulutuspäivään sisältyy mahdollisuus kehittää omaa ja työyhteisön eettistä osaamistaa koulutuspäivän teemaan mukaisesti. Varsinaista koulutuspäivää edeltää johdantoluento ja ohjaus kehittämistehtävään (1 h), varsinainen koulutuspäivä ja yhteenvetoluento (1,5h). Osallistuminen johdantoluennolle ja yhteenvetokeskusteluun on vapaaehtoista.

Johdantoluento: Ydinsisällöt ja kehittämistehtävän käynnistäminen (edeltää koulutuspäivää)

Kesto: 1 h

Tavoite: Johdattaa osallistujat aiheen eettiseen ydinsisältöihin, herättää henkilökohtaisen pohdinnan eettisistä kysymyksistä oman työn näkökulmasta ja ohjaa mahdollisen kehittämistehtävän käynnistämisessä

Sisältö:

  • aiheen ydinsisällön esittely ja keskeiset käsitteet
  • ajankohtaiset eettiset haasteet ja ilmiöt sote-alalla
  • osallistujan omat kokemukset ja alustava reflektointi – mikä mietityttää juuri nyt?
  • kehittämistehtävän esittely: osallistujat valitsevat tai muotoilevat itse työelämään liittyvän eettisen tilanteen, jota tarkastelevat koulutusprosessin ajan.
  • oppimistavoitteiden asettaminen – mitä haluat ymmärtää, kehittää tai ratkaista?

Painotus: orientaatio, motivaatio, omaehtoisuus, arvotietoisuuden herättäminen

 

Varsinainen koulutuspäivä: Syventävä ja näyttöön perustuva tieto aiheesta

Kesto: 1 pv

Tavoite: Tarjoaa syvempää ymmärrystä ja työvälineitä eettiseen työskentelyyn, dialogiin ja ratkaisuihin. Painotus käytännönläheisessä reflektoinnissa ja pienryhmätyöskentelyssä.

Rakenne:

  • Lyhyt teoriaosuus: aihealueen keskeiset eettiset näkökulma (esim. ammatillinen kohtaaminen, kuormittuminen, päätöksenteko)
  • Case-esimerkit tai pieni 15-20 min ryhmätyö: osallistujat käsittelevät valitsemiaan eettisiä tailnteita ryhmissä
  • Dialogityöskentely ja fasilitointi: yhteisreflektio ryhmien välillä – eri näkökulmien rikastaminen
  • Soveltaminen omaan caseen tai kehittämistehtävään: miten käsitelty aihe auttaa ymmärtämään omaa arjen eettistä haastetta paremmin

Painotus: osallistava oppiminen, kokemuksellinen työskentely, ryhmäreflektio, syväoppiminen

 

Yhteenvetokeskustelu: Yhteenveto ja työelämäsovelluksen suunnitelma (koulutuspäivän jälkeen)

Kesto: 1,5 h

Tavoite: Koota opit ja oivallukset yhteen, vahvistaa eettisen osaamisen siirtovaikutusta arjen työyhteisöön ja kehittämiseen.

Sisältö:

  • palaaminen mahdollisiin kehittämistehtäviin: mitä havaintoja, mitä kehitettävää löytyi
  • ydinasiat uudelleen – koottuna, konkretisoituna
  • osallistujat jakavat: mitä vien käytäntöön, mitä voin nostaa esiin omassa työyhteisössäni?
  • mahdollinen yhteinen kehittämislupaus tai ideointi (esim. etiikan ääni työyhteisössä -teemapäivä tai keskustelukäytännöt)
  • palaute & jatkopolku: miten oppiminen jatkuu organisaation sisällä?

Painotus: jatkuvuus, käytännön soveltaminen, yhteisöllinen

 

Syksyn 2025 YKE kurssit

  • 21.10.2025 Työyhteisön arvostava ilmapiiri
  • 22.10.2025 Arvokkuus ja osallisuus vahustyössä
  • 4.11.2025 Työntekijän eettinen kuormittuminen
  • 18.11.2025 Haastavasti käyttäytyvän asiakkaan eettinen kohtaaminen
  • 2.12.2025 Hyvä palliatiivinen hoito ja saattohoito - elämän loppuvaiheen hoidon eettisiä kysymyksiä
  • 9.12.2025 Kuolevan potilaan ja läheisen kohtaamisen eettisiä haasteita
  • 16.12.2025 Yhteiskehittävän etiikan periaatteet ja toteutus sote-alalla (klo 13-16) 

 

Tervetuloa ilmoittautumaan joko sähköisen ilmoittautumislomakkeen kautta (linkki) tai lähettämällä viestiä toimisto(at)proet.fi tai soittamalla p. 0400 592 262