fi

Yhteiskehittävä etiikka YKE - kun sote-työn arki haastaa, arvot auttavat yhdessä onnistumiseen ja pärjäämään

29.9.2025
YKE eli yhteiskehittävä etiikka on innovatiivinen tapa opiskella työn etiikkaa, jonka pituutta ja sisältöjä ohjaa itseohjautuvuuden, jatkuvan oppimisen ja heutagoginen oppimisnäkemys. Oman arvotietoisuuden kehittäminen ja sen taidon soveltaminen työelämän eettisiin ratkaisuihin ovat tärkeitä taitoja nykyajan työkulttuurissa.

Sosiaali- ja terveysalan arkeen liittyy paljon tilanteita, joissa arvioidaan ja suunnitellaan sekä tehdään valintoja ja päätöksiä. Toisinaan valinnat liittyvät hyvin pienieleisiin tilanteisiin, kuten tapaan kohdata toinen ihminen tai käyttäytymiseen kahvipöydässä, joskus ne saattavat kohdistua hyvin isoihin ja kauaskantoisiin päätöksiin. Kaikki tekemisen ja kohtaamisen tilanteet sisältävät arvovalintoja, joko tietämättämme tai tietoisesti tehtyjä. 

Kohtaammeko asiakkaan kiireessä kunnioittavasti? Kuulemmeko hänen tarpeensa aidosti? Miten pärjäämme haastavissa tilanteissa ja miten puramme niistä aiheutuvaa kuormaa? Entä miten toimimme, kun työkaverinkäytös herättää kysymyksiä tai johtaminen ontuu? Miten arvokäsitykseni vaikuttavat ristiriitatilanteen ratkaisemisessa? Mitä pidän yleensä tärkeänä oman ja työyhteisön hyvän kannalta, entä miten puolustan sote-alan asiakkaan ja potilaan hyvän toteutumista?

Sote-ammattilaisen työhön vaikuttavat monet tekijät sisäisistä voimavaraoista ja työyhteisön työkulttuurista lähtien aina organisaation ja yhteiskunnan tilanteeseen saakka. Ammattilainen on aina kiinteässä suhteessa ympäristöönsä, toisiin ihmisiin, asiakkaisiin ja potilaisiin sekä heidän läheisiinsä ja kollegoihinsa. Miten hän toimii, mitä ylipäätään havaitsee, miten ymmärtää kokonaisuuksia ja asioiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä millaisia ratkaisuja hän tekee? Arjen ratkaisuihin vaikuttavat suuressa määrin tieto, työkulttuuri ja yhteinen ymmärrys työn sisällöstä, tavoitteista ja tiedosta. Toisinaan valintoja ohjavat myös henkilökohtaiset motiivit tai työyhteisön sosiaalinen paine. Oleellista on, että toiminta ja päätöksenteko ovat ammatillisia ja perusteltuja. Ammattilainen on altis vaikutuksille, mutta myös vahva vaikuttaja itsekin. Siksi tarvitaan yhteistä tilaa eettiselle pohdinnalle, arvojen ilmaisemiselle konkreettisesti ja soveltamiselle käytännön työhön. Näin voidaan ohjata sote-alan toimintaa arvotietoiseen ja kestävään suuntaan.

Tästä tarpeesta syntyi YKE – Yhteiskehittävä etiikka. Se haastaa jokaista sote-alan ammattilaista osallistumaan yhdessä kollegoiden kanssa kuuntelemaan, näkemään, tunnistamaan, ymmärtämään, tahtomaan ja toimimaan arvojen mukaisesti: inhimillisesti, oikeudenmukaisesti ja tasavertaisesti sekä vaikuttavasti myös talouden ja toiminnan tehokkuuden näkökulmasta.  

Millainen on YKE:n oppimiskäsitys?

YKE:n oppimiskäsitys perustuu heutagogiaan, jolla viitatataan eräänlaiseen oppimisen ymmärtämisen ja toteuttamiseen tapaan. Siinä ajatellaan, että ihmiset ovat lähtökohtaisesti kiinnostunetia uuden oppimisesta ja kiinnittävät huomionsa uusiin ilmiöihin tai asioihin sekä haluavat perehtyä syvällisemmin niihin. He jakavat näkemyksiään ja kokemuksiaan, etsivät aktiivisesti lisätietoa aiheesta, muodostavat ymmärrystä ja muokkaavat suhtautumista siihen, yhtälailla kehittävät ja muokkaavat siihen liittyvää tietoa sekä soveltamisen ja käytännön toteuttamisen tapoja. He yhdistävät kaiken myös aikaisempiin kokemuksiinsa, elämänhistoriaansa, ja muodostavat näin uusia näkökulmia ilmiöstä ja aiheesta. Oppiminen on jatkuvaa ja tapahtuu itseohjautuvasti, sykähdyksittäin ja luovasti. Siinä käytetään jokaisen erilaisia vahvuuksia ja taitoja hyödyksi, ihmiset itse luovat tavoitteensa ja menetelmänsä. Siksi myös oppimisen menetelmät ovat hyvin uniikkeja, usein tilanteisiin kehitettyjä ja jopa spontaanisti syntyneitä. Luovuus, innostuneisuus, yhteistoimijuus, moraalinen rohkeus ja kannustaminen kuvaavat heutagogista oppimiskehystä. Oleellista on myös tiedon ja ymmärryksen jakaminen sekä ilmiön ja aiheen uudelleen muokkautuminen sen seurauksena.  

YKE on ketterä ja osallistava koulutus- ja kehittämisprosessi, joka kutsuu sote-ammattilaiset tutkimaan oman työnsä eettistiä perustaa. YKE ei tarjoa valmiita vastauksia, vaan tarjoaa tilaa dialogille, reflektoinnille ja yhdessä oppimiselle. Koulutus perustuu yhteiskehittämiseen – siihen, että monimutkaiset asiat selviävät vain, kun ne jaetaan.

YKE eli yhteiskehittävä etiikka on ProEt:n koulutuskokonaisuuksia ohjaava uusi oppimisenkäsitys. Koulutuksissa osallistujat tarkastelevat sote-alan eettisiä periaatteita, omaa ammatillista toimintaansa sekä yhtesönsä arvoja. Koulutus on käytännönläheinen ja pohjautuu oikeisiin, arkisiin tilanteisiin tavoitteena etsiä osallistujien esittämiin eettisiin ongelmiin ratkaisuja.

YKE:ä eli yhteiskehittävää etiikkaa edistävien koulutusten tavoitteena on vahvistaa eettistä osaamista yksilön, tiimin ja organisaation tasolla.

Koulutus tukee:

ð  ammatillista kohtaamista – empaattisesti ja rajat tunnistaen

ð  eettistä päätöksentekoa – tietoisesti ja perustellen

ð  arvostavaa vuorovaikutusta – kollegoiden ja asiakkaiden kesken

ð  johtamisen eettisyyttä – suunnan näyttämistä myös arvoissa

ð  hyvinvointia ja jaksamista – eettisen kuormituksen tunnistamista ja purkamista

Miten YKE toteutuu?

Yhteiskehittävä etiikka -oppimisnäkemystä toteuttavat koulutukset sisältävät 

- johdantoluennon (kesto 1 tunti, katso päivämäärä koulutuskalenteri sivulta), joka on kaikille avoin, vapaa-ehtoinen ja maksuton. Se kestää tunnin ja tavoitteena on orientoida osallistujat varsinaisen koulutuspäivän aiheeseen. Siinä myös ohjataan osallistujia vapaaehtoiseen kehittämistehtävään ja annetaan linkki aihetta käsittelevään kyselyyn. Kehittämistehtävää ja kyselyn tuloksia käsitellään varsinaisena koulutuspäivänä

- varsinainen koulutuspäivä. Osallistujat voivat viedä eteenpäin kehittämistehtäväänsä. Koulutuspäivässä perehdytään aihetta käsittelevään tietoperustaan. Koulutuspäivän luentomateriaali jaetaan osallistujille jälkikäteen.

- yhteenvetokeskustelu (kesto 1,5 tuntia, päivämäärä koulutuskalenterissa). Aluksi käydään keskustellen yhteenvedonomaisesti aihetta läpi, osallistujat voivat tuoda omia näkemyksiä ja kehittämistehtävään liittyviä asioita esiin sekä kertoa kehittämistehtävän etenemisestä.  

Aloitamme ProEt Oy:ssa uudenlaisen tavan opiskella alan etiikkaa ja perehtyä sosiaali- ja terveysalan eettisiin kysymyksiin, joilla on vaikuttavuutta, kunhan vain oppijoilla ja ammattilaisilla on tahtoa! Autamme mielellään sote-alan toimijoita ja ammattilaisia vahvistamaan eettistä osaamista, onnistumista, vaikuttavuutta ja menestymistä perustyössä asiakkaiden ja potilaiden sekä yhteistyökumppaneiden kanssa. Tervetuloa mukaan, vastaamme mielellään lisäkysymyksiin! 

YKE – Yhteiskehittävä etiikka. Kun arvot muuttuvat toiminnaksi, syntyy parempaa hoitoa ja palvelua!